Useimmat ajattelevat internet-markkinoinnilla varmasti lähinnä verkkosivuja, bannereita ja Google-mainoksia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että myös uutiskirjeet ovat tärkeä osa monen yrityksen internet-markkinointia.
Uutiskirje ei ole -- tai sen ei ainakaan pitäisi olla mainos. Uutiskirjeet toimivat parhaiten silloin, kun uutiskirjeen kirjoittaja ottaa huomioon sisältömarkkinoinnin näkökulmat. Tällöin uutiskirjeen sisältö kirjoitetaan sellaiseksi, että se hyödyttää asiakasta ja auttaa asiakasta ratkaisemaan omia ongelmiaan. Mainonta ja tyrkyttäminen harvoin toimii näin.
Uutiskirjeen kirjoittajan kannattaisikin ottaa mallia vaikkapa pankkien tai K-ryhmän asiakaslehdistä, koska asiakaslehdet ovat erinomaista sisältömarkkinointia. Asiakaslehdissä vain pieni osa sisällöstä pyrkii suoraan myymään asiakkaalle uusia tuotteita tai palveluita. Sen sijaan lehdissä jaetaan informaatiota, joka kiinnostaa asiakasta. Vähitellen asiakasta auttava ja hyödyntävä informaatio parantaa asiakaan luottamusta yritykseen. Luottamuksen myötä asiakas tekee yritykseltä lisäostoja.
Uutiskirjeen rakentaminen on teknisesti yksinkertaista, sillä tarkoitusta varten on tarjolla erilaisia ohjelmistoja ja webbipalveluita. Tekniikkaa enemmän varoja ja resursseja menee loppujen lopuksi laadukkaan sisällön tuottamiseen. Siksi kannattaa alusta pitäen harkita uutiskirjeen tuottamisen ulkoistamista. Jos sisällöntuotanto ei ole oman yrityksesi ydinosaamista, pääset todennäköisesti halvemmalla, mikäli ulkoistat sisällön suunnittelun ja kirjoittamisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti