keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Alkeellinen tyrkyttäminen saattaa hyvinkin tehota

En ole varsinaisesti opiskellut markkinointia kuin yhden kurssin verran. Kuitenkin nettimarkkinointi ja mainonta netissä on tullut tutuksi sekä kuluttajana että tuottajana, tyrkyttäjänä että asiakkaana. Minusta tuntuu siltä, että monella ns. kovemmalla ammattilaisella voisi olla paljon opittavaa.

Usein internet-sivustoissa on keskitytty pitkälti tekniikkaan. Flash-animaatiot näyttävät hienoilta, slideshow't toimivat niinkuin pitää ja rss-syötteet löytyvät paikaltaan. Kuitenkin sivusto saattaa olla hankala käyttää, sisältö on täynnä kieli- ja kirjoitusvirheitä ja animaatiot tukkivat hitaamman koneen täysin.

Vielä enemmän ihmettelen törmätessäni netissä sivustoihin, joista en oikein tiedä, mitä niillä on tarkoitus tehdä. Toisinaan näet jää epäselväksi, onko kyseessä kaupallinen sivusto vai esimerkiksi julkisen sektorin rahoittama informatiivinen saitti. Kuitenkin verkon käyttäjän pitäisi voida tunnistaa ensi silmäyksellä, mistä sivustolla on kysymys, keille se on tarkoitettu, ja kuka on sivuston takana.

Toisinaan sivuston olisi tarkoitus myydä jotakin. Silloin saattaa olla hankalaa löytää tietoa siitä, mitkä yrityksen tuotteet tai palvelut ovat. Kenties verkkosivulta ei löydy tietoa hinnoittelusta, eikä siitä, mistä ja miten tuotteita tai palveluita voi ostaa. Oma lajinsa ovat sivustot, joilla kerrotaan sähköpostiosoitteiden olevan muotoa etunimi.sukunimi@firma.fi -- mutta unohdetaan kertoa, keitä firmassa oikein työskentelee.

Silloin, kun sivustolla on tarkoitus myydä jotain, pitäisi siinä olla kunnollinen toimintakehotus. Amerikaksi tämä tunnetaan ilmaisulla call to action. Call to action kehottaa lukijaa toimimaan välittömästi --- aivan kuten tv:n ostoskanavilla: osta nyt, soita heti, tarjolla vain rajoitetusti! Menetelmä on yksinkertainen, mutta toimivaksi havaittu.

Miksi siis niin moni nettisivusto ei ota oppia televisiosta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti