tiistai 15. maaliskuuta 2011

Markkinointi netissä hakee muotoaan

Viime aikoina olen aina silloin tällöin ihmetellyt, kuinka hämärä toimituksellisen sisällön ja mainonnan raja netissä on. Toisinaan tekstimainonta ja normaali sisältö muistuttavat niin paljon toisiaan, että lukijan on mahdotonta olla varma siitä, kummasta oikein on kyse. Tämä johtuu tietysti siitä, että lain harmaalla vyöhykkeellä kulkeva mainonta lienee kaikkein tehokkainta.

Entäpä hakukoneoptimoinnin alaan kuuluva markkinointi? Silloin on syytäkin naamioida oikeastaan markkinointia oleva linkki aivan tavalliseksi sisällöksi. Muussa tapauksessa hakukonejätti ei arvosta linkkiä -- saattaapa hakukone tuomita sivuston näkymään tavanomaista heikommin. Pahimmassa tapauksessa epämääräisin keinoin hankittu linkitys sulkee sivuston kokonaan ulos hakutuloksista.

Tämänkaltaisista asioista ei juuri keskustella julkisuudessa, vaikka aihe aina välillä on esillä varsinkin nettimarkkinointiin eettisesti suhtautuvien puheenvuoroissa. Oma näkemykseni asiasta ei ole vielä täysin selvä: toisinaan olen puhtaasti kaidan tien kulkija, toisinaan eriasteiset harmaan sävyt tuntuvat täysin luontevalta toimintatavalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti