tiistai 16. elokuuta 2011

Google+

Internet-markkinointi elää mielenkiintoisia aikoja, joista tosin Suomessa vielä promillen verran mitään juuri ymmärretään. Ne jotka kuitenkin ymmärtävät, ovat varmasti olleet jo pidemmän aikaa tietoisia Googlen uusista mullistavista muutoksista, joita se on liittänyt hakukone-ohjelmaansa, adsense palveluun sekä uusista tulokkaista uusimpaan Google+ hankkeeseensa.

Näillä kaikilla on valtavasti yhteistä, sillä mitkä tahansa muutokset joita Google nykyään tuo julkisuuteen, vaikuttavat välittömästi miljoonien ihmisten käyttäytymiseen sekä ennenkaikkea siihen statistiikkaan mitä Google hakukoneellaan tarjoaa. Internet-markkinointi sinänsä ei ole uusi juttu, mutta sitä pyörittelevät ihmiset ovat. Vanhoja yrittäjiä tietysti löytyy kentältä, mutta ainoastaan parin viimeisen vuoden aikana on adsense-palvelun käyttäjiksi liittynyt uusia käyttäjiä jotka ovat alkaneet ymmärtämään hakukoneoptimoinnin päälle.

Google+ on mullistava keksintö sinänsä, että se antaa käyttäjälle itselleen valtavan kattavan sosiaalisen median käyttöönsä. Käyttäjä pääsee itse tarkkailemaan hakutuloksiaan sekä ystäviensä hakutuloksia. Tämä voi olla seurasta sille, että vuosien kuluttua internet-sivustoja pystytään entistä tarkemmin suunnittelemaan iän, kiinnostuksien, sukupuolen sekä kulttuurin pohjalta. Google+:n on myös paljon puhuttu olevan Facebookin lopullinen kaataja, mutta tämä väite on mielestäni liioiteltu. Google+ on pitkälti vielä beta-testissä, joten suurempia väitteitä ei voida vielä tehdä. Se on varmaa, että Google+ tulee jäämään pitkäksi aikaa vaikuttavana osatekijänä internet-markkinoinnin kehittymiseen, sekä myöhemmin kulmakivenä niille asioille joiden kehittyminen edellytti Google+ tulemisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti